روش های آنالیز و تشخیص سنگ طلا | چگونه بفهمیم خاک طلا دارد

آنالیز و تشخیص سنگ طلا

فهرست مطالب

آنالیز سنگ با روش ذوبتشخیص سنگ طلا با تیزاب سلطانی تشخیص سنگ طلا با سیانور

اولین مرحله در استخراج و جداسازی طلا از سنگ شناسایی و تشخیص سنگ طلا است. در تشخیص ظاهری خاک طلا نیاز به اطلاعات کانی شناسی برای تشخیص طلاست کانی شناسان از طریق تشخیص عناصر همراه با سنگ های حاوی طلا تخمینی از احتمال وجود طلا را می دهند.

اما هر چقدر هم در کانی شناسی خبره باشید در نهایت تست و آنالیز تعیین کننده خواهد بود. در ادامه به سوالات “چگونه سنگ طلا را تشخیص دهیم” و “چگونه بفهمیم خاک طلا دارد” و “نحوه تشخیص سنگ طلا در کوه” پاسخ خواهیم داد.

روشهای آنالیز و تشخیص سنگ طلا

آنالیز یا تست با روش ذوب fire assay

تشخیص سنگ طلا با روش ذوب

مرحله آماده سازی:

در روش تشخیص سنگ طلا به روش ذوب ابتدا سنگ مضنون به طلا کاملا پودر می شود و خاک پودر شده طلا با مواد کمک ذوب که معمولا شامل اکسید سرب، کربنات سدیم، بوراکس، سیلیس، نیترات سدیم و … ترکیب می شود.

مقدار و میزان کمک ذوبها نسبت به ترکیبات و عناصر موجود در خاک طلا تعیین می شود. برای آشنایی با این روند می توانید مقاله “برای ذوب سنگ و خاک طلا از چه کمک ذوب هایی استفاده می شود؟” را مطالعه کنید.

فروش مواد شیمیایی استخراج طلا از خاک

مرحله ذوب:

پس از ترکیب مواد با خاک پودر شده کل مواد داخل بوته ذوب طلا ریخته می شود و داخل کوره می رود. پس از ذوب مواد مذاب داخل پاتیل چدنی(ظرف مخروطی شکل) ریخته می شود. بخش فلزی مواد مذاب که حاوی آلیاژ سرب و فلزات گرانبهاست به دلیل چگالی بالا در کف پاتیل و سرباره که حاوی ناخالصی هاست در قسمت بالا قرار می گیرد.

بخوانید: مراحل و روش های استخراج طلا از برد و قطعات الکترونیکی

مرحله کوپلاسیون:

قسمت فلزی آلیاژ سرب با فلزات گرانبها با چکش از سرباره جدا می شود. آلیاژ سرب داخل بوته کوپل قرار می گیرد و آن را داخل کوره قرار می دهند و به مقدار حدود 4 برابر طلای مورد انتظار در خاک نقره به مذاب آلیاژ اضافه می کنند. (البته می توان نقره را به صورت پودری نیز به همراه کمک ذوب با خاک در مرحله قبل مخلوط کرد) پس از حرارت در کوره، سرب به اکسید سرب تبدیل شده و نهایتا آلیاژ نقره و طلا که در برابر اکسید شدن مقاوم هستند باقی می ماند.

کوپلاسیون

مرحله جداسازی طلا:

آلیاژ نقره و طلا به داخل اسید نیتریک گرم منتقل می شود نقره در اسید نیتریک حل می شود و طلا باقی می ماند. طلای باقی مانده در تیزاب سلطانی حل می شود و با دستگاه icp یا جذب اتمی، میزان طلا در محلول خوانده می شود.

در پایان میزان طلای خوانده شده با دستگاه با میزان خاک تست شده تطبیق و میزان طلا موجود در سنگ طلا نمونه محاسبه می شود.

تست و تشخیص سنگ طلا با تیزاب سلطانی

در روش تیزاب سلطانی سنگ حاوی طلا کاملا پودر می شود بنا به نیاز عناصر مزاحم طی چند مرحله اسید شویی حذف می شود سپس تیزاب سلطانی روی حرارت قرار می گیرد. در نهایت توسط دستگاه جذب اتمی مقدار طلا موجود در محلول تیزاب سلطانی قرائت می شود و با محاسبه میزان خاک طلای استفاده در آزمایش و طلای حل شده مقدار طلای موجود در سنگ به ppm بیان می شود.

در روش تست میدانی و آماتوری تشخیص طلا در سنگ با استفاده از کلرید قلع طلای موجود در تیزاب سلطانی تشخیص داده می شود.

میزان طلای محاسبه شده در تیزاب سلطانی در نمونه سیلیسی معمولا کمتر از روش فایر اسی قرائت می شود این هم به دلیل گرفتار شدن طلا در سیلیس است که با پودر کردن سنگ به مش های ریزتر می توان این مشکل را حل کرد.

تست و تشخیص سنگ طلا با سیانور

روش دیگری که برای تشخیص طلا در سنگ استفاده می شود روش سیانور است، در این روش نیز ابتدا سنگ طلا آسیاب می شود. این روش در آزمایشگاه ها بوسیله روش باتل رول Bottle Roll انجام می شود.

تست خاک طلا با سیانور

در این روش تشخیص طلا در سنگ از سیانور برای محاسبه مقدار انحلال طلای موجود در سنگ استفاده میشود. سنگ طلای پودر شده داخل بطری ریخته می شود بعد آب ریخته می شود و با آهک قلیایی می شود، سپس سیانور به آن اضافه می شود و روی غلتک های چرخان با دور پایین به مدت 24 ساعت قرار می گیرد.

البته برای تست سیانیدی می توانید از یک بشر و یک همزن نیز به جای روش باتل رول استفاده کنید.

پس از پایان 24 ساعت میزان طلای موجود در محلول سیانیدی توسط دستگاه icp خوانده می شود و بعد با میزان خاک تست شده تطبیق و میزان طلا در یک تن بر حسب پی پی ام (ppm) محاسبه می شود.

بخوانید: انواع سنگ طلا و روش های استخراج طلا از سنگ طلا

استفاده از نتایج آنالیز در جداسازی طلا از سنگ

برای تشخیص طلای موجود در سنگ روش فایر اسی شاید کافی باشد تا بدانید چه مقدار طلا در سنگ موجود است اما برای پیاده سازی در حجم صنعتی و نیمه صنعتی جداسازی طلا از سنگ کافی نیست.

جداسازی طلا از سنگ

به همین دلیل برای تشخیص بهینه ترین و بهترین روش اجرا نیاز است این سه روش با مش بندهای مختلف و پارامترهای مختلف انجام و در نهایت تصمیم بگیرید چه پیش فرآوری و چه مقدار سیانید و اکسیژن و زمان برای پیاده سازی صنعتی روش سیانور نیاز است.

چگونه بفهمیم خاک طلا دارد؟

برای فهمیدن وجود طلا در خاک مراحل زیر باید انجام شود:

1- بررسی کانی شناسی سنگ یا خاک طلا چرا که طلا عموما با برخی از عناصر همراه است

2- انجام آنالیز برای روش فایر اسی برای بررسی میزان طلای کل

3- انجام آنالیز تیزاب سلطانی برای تشخیص طلای درگیر با سولفید

4- انجام آنالیز سیانور برای تشخیص طلای قابل حل

برای تشخیص سنگ طلا در کوه و روش میدانی چگونه می توان عمل کرد؟

برای تشخیص سنگ یا خاک طلا در کوه می توانید از روش تست سنگ طلا با اسید ترکیبی 3 به 1 هیدروکلریک به نیتریک (یا همان تیزاب سلطانی) استفاده کنید.

در مقالات بعدی سعی می کنیم به صورت جداگانه روشهای جداسازی طلا از سنگ را تشریح کنیم. همچنین میتوانید مقاله روشهای استخراج طلا از سنگ معدنی را مطالعه کنید.

فیلم نحوه جداسازی طلا از سنگ با سیانور تماشا کنید.

 

سوالات متداول:

آیا تشخیص خاک طلا با وایتکس و جوهر نمک امکان پذیر است؟

جواب کوتاه خیر، جوهر نمک به تنهایی قادر به انحلال اکسیدهای فلزی مثل اکسید آهن، مس، سرب و … است اما قادر به انحلال طلا نیست. همچنین وایتکس به تنهایی قادر به انحلال فلزات پایه و طلا نیست. اما به همراه جوهر نمک می تواند به عنوان اکسیدکننده طلا را حل کند و از این طریق می توانید سنگ طلا را با وایتکس تشخیص دهید و با استفاده از کلرید قلع تشخیص میدانی انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید