مراحل و روش های استخراج طلا از برد های الکترونیکی و قطعات الکترونیکی

روش های استخراج طلا از برد

فهرست مطالب

در این مقاله می خواهیم به صورت روشن و شفاف روش ها و مراحل استخراج طلا از برد های الکترونیکی و قطعات الکترونیکی را توضیح دهیم. همانگونه که می دانید ضایعات و قطعات الکترونیکی یکی از غنی ترین منابع طلا هستند. برای استخراج طلا از سنگ و خاک معدنی نیاز است چندین تن سنگ طلا فرآوری شود تا چند گرم طلا بدست آید، این در حالی است که تنها با استخراج طلا از چند کیلو برد الکترونیکی می توان چند گرم طلا به دست آورد که هزینه و زمان استخراج طلا از برد های الکترونیکی به مراتب پایین تر و قابل مقایسه با استخراج طلا از سنگ نمی باشد.

حالا که به اهمیت استخراج طلا از برد الکترونیکی پی بردید دانستن مراحل استخراج طلا از قطعات الکترونیکی، بهترین روش استخراج طلا از قطعات الکترونیکی، خرید وسایل و لوازم استخراج طلا از برد، معرفی روش های استخراج طلا از برد موبایل، خطرات استخراج طلا از برد های الکترونیکی و … ضروری است.

مراحل استخراج طلا از برد های الکترونیکی

استخراج طلا از برد مخابراتی
نمونه برد مخابراتی حاوی طلا

برای استخراج طلا از قطعات الکترونیکی نیاز است تا مراحلی را طی کنید تا نهایتا به مرحله ذوب طلا و بدست آوردن شمش طلا برسید. در ادامه به این مراحل خواهیم پرداخت .

لازم به ذکر است که مراحل استخراج طلا از ضایعات الکترونیکی می تواند به تناسب نوع قطعه الکترونیکی و روش استخراج متفاوت باشد. ما سعی می کنیم مراحل را به صورتی ارائه کنیم که شامل کلیه قطعات و روش های استخراج طلا از زباله های الکترونیکی باشد.

خرید ضایعات الکترونیکی

یکی از مهمترین مراحل در استخراج طلا از قطعات الکترونیکی خرید آنهاست چرا که به صورت مستقیم در سود و زیان شما در ارتباط است. بنابراین باید در خرید ضایعات الکترونیکی حداکثر دقت را به خرج دهید که با رعایت مراحل بعدی استخراج بتوانید به سود قابل توجه از استخراج ضایعات الکترونیکی دست پیدا کنید.

ما در مقاله راز و رمزهای استخراج طلا از قطعات الکترونیکی قسمت اول در مورد ” در چه قطعات الکترونیکی طلا وجود دارد “صحبت کرده ایم و البته این مقاله در حال تکمیل شدن است دانستن میزان طلای موجود در قطعات می تواند شما در محاسبه قیمت مناسب قطعات کمک کند. البته باید توجه داشته باشد که قیم ضایعات الکترونیکی با توجه به قیمت روز طلا و میزان طلای موجود در قطعات محاسبه می شود.

تفکیک و جداسازی قطعات از ضایعات

تفکیک ضایعات الکترونیکی برای استخراج طلا از برد

اولین مرحله بعد از خرید قطعات الکترونیکی جداسازی و تفکیک قطعات است. در این مرحله قطعات با توجه به فلزات موجود تفکیک می شوند. در ابتدا قطعات بزرگتر از هم جدا می شوند و فلزات، پلاستیک ها، کابل و قطعات با ارزش از همدیگر تفکیک می شوند.

پس از جداسازی قطعات با ارزش از قطعات دیگر حال با توجه به روش استخراج طلای انتخابی می توان قطعات را برای استخراج آماده سازی کرد. در ادامه روش های استخراج طلا از برد های الکترونیکی را معرفی خواهیم کرد.

روشهای استخراج طلا از برد و قطعات الکترونیکی

روش های استخراج طلا از قطعات الکترونیکی را می توان به طور کلی به دو روش شیمیایی و ذوب (قالکاری) تقسیم بندی کرد.

در ادامه در مورد روش های استخراج طلا به روش شیمیایی و قالکاری به تفصیل صحبت خواهیم کرد و روش های مختلف در این دسته های کلی را معرفی خواهیم کرد.

روش های شیمیایی استخراج طلا از برد های الکترونیکی

1- روش تیزاب سلطانی برای استخراج طلا از برد های الکترونیکی

یکی از روش های پر کاربرد در استخراج طلا تیزاب سلطانی است تیزاب سلطانی از ترکیب 3 اسید هیدروکلریک و 1 اسید نیتریک درست می شود. برای استفاده از تیزاب سلطانی ابتدا باید فلزات پایه را قطعات جدا شده و فقط ذرات حاوی طلا به داخل تیزاب سلطانی برده شود.

استخراج طلا از برد با تیزاب سلطانی

دلیل این مورد به این خاطر است که مثلا وجود فلزاتی مثل نقره (که در تیزاب تبدیل به کلرید نقره می شود) و قلع (که در تیزاب سلطانی تبدیل به متاستانیک اسید می شود) پوششی روی طلا ایجاد می کنند و از انحلال طلا در تیزاب سلطانی جلوگیری می کنند.

یا وجود فلزاتی مانند مس و آهن در تیزاب به ظرفیت های بالاتر تبدیل می شوند و قدرت اکسید کنندگی محلول را بالا می برند بنابراین از خنثی شدن محلول جلوگیری و مانع احیای طلا می شوند.

بنابراین در صورت استفاده از روش تیزاب سلطانی ابتدا باید فلزات پایه از برد جداسازی شود و طلا به داخل تیزاب برده شود.

روش های حذف فلزات پایه در استخراج طلا از قطعات الکترونیکی:

روش آب اکسیژنه و هیدروکلریک اسید:

در این روش از ترکیب هیدروکلریک خالص و مقدار کمی آب اکسیژنه استفاده می شود میزان آب اکسیژنه در این روش نباید زیاد باشد که بتواند طلا را نیز حل کند.

روش اسید نیتریک:

در این روش از اسید نیتریک همراه با آب برای جدا کردن فویل طلا از بدنه برد استفاده می شود.

روش کلرید مس و اسید هیدروکلریک:

در این روش از ترکیب مس دو ظرفیتی همراه با اسید هیدروکلریک استفاده می شود. این روش زمان زیادی نیاز دارد تا فلزات پایه را در خود حل کند.

2- روش سیانور برای استخراج طلا از برد های الکترونیکی

روش سیانور نیز یکی از روش های استخراج طلا از قطعات الکترونیکی است استخراج طلا با استفاده از سیانور اگر چه روش خطرناکی است در عین حال روش نسبت راحت و ارزان قیمتی است. در استخراج طلا از برد با روش سیانور، معمولا از محلول غلیظ سیانور و آب اکسیژنه استفاده می شود. البته می توان به جای استفاده از آب اکسیژنه از دمنده اکسیژن و همزن استفاده کرد.

حرارت نیز در روش سیانور در سرعت انحلال طلا تاثیر گذار است و همچنین پی اچ محلول باید در محدوده 10.5 تا 11 باشد. در روش استخراج طلا از برد موبایل با سیانور ابتدا آب گرم را در تشت یا بشر می ریزیم سپس با استفاده از سود سوزآور ph محلول را تنظیم می کنیم سپس مقداری سیانور به محلول اضافه می کنیم میزان استفاده از سیانور بستگی به حجم طلا و قطعات شما دارد.

پس از افزودن سیانور می توانید از آب اکسیژنه و یا پمپ اکسیژن برای تامین اکسیژن محلول استفاده کنید. پس از انحلال طلا در محلول سیانور نوبت به بازیابی طلا از محلول سیانور می رسد. برای این کار می توانید از پودر روی یا پودر بازیابی طلا از سیانور استفاده کنید.

پس از ته نشین شدن طلا می توانید طلای بدست آمده را با استفاده از تیزاب سلطانی خالص سازی کرده و ذوب کنید.

3- استخراج طلا از برد با اسید نیتریک

همانطور که می دانید اسید نیتریک به تنهایی قادر به انحلال طلا نیست اما می تواند فلزات پایه را به راحتی در خود حل کند. از این خاصیت اسید نیتریک برای جداسازی طلا از بردهای الکترونیکی استفاده می شود. به عنوان مثال برای استخراج طلا از برد رم و پایه های آبکاری شده آن از اسید نیتریک استفاده کرد و با استفاده از این روش می توان فویل های طلا را بردهای رم جداسازی کرد.

پس از جداسازی فویل های طلا از قطعات می توان آنها را مستقیم ذوب کرد یا با استفاده از تیزاب سلطانی طلا را خالص سازی و ذوب کرد.

4- روش اسید هیدروکلریک و آب اکسیژنه

این روش مشابه روش تیزاب سلطانی است با این تفاوت که در این روش به جای استفاده از اسید نیتریک به عنوان اکسید کننده از آب اکسیژنه استفاده می شود. قدرت اکسیدکنندگی این روش نسبت به روش تیزاب سلطانی بالاست و در مقابل هزینه این روش بالاتر از روش تیزاب سلطانی است.

باید توجه داشته باشید که در این روش از آب اکسیژنه با خلوص بالا استفاده می شود. در این روش نیز مشابه روش تیزاب سلطانی پس اتمام روند انحلال طلا، باید قبل از بازیابی طلا قدرت اکسید کنندگی محلول خنثی شود تا بتوان طلا را بازیابی کرد.

5- استفاده از روش UW860 برای استخراج طلا از قطعات الکترونیکی

یکی از روشهایی که جدیدا در زمینه استخراج طلا از برد های الکترونیکی استفاده می شود پودر uw860 است این روش استخراج روش مشابه تیزاب سلطانی است با این تفاوت که بوی نامطبوع تیزاب سلطانی را ندارد و بنابراین می توان از آن به عنوان جایگزین روش تیزاب سلطانی برای استخراج طلا از برد های الکترونیکی و خاک طلا استفاده کرد.

بازیابی طلا در این روش بسیار ساده است و پیچیدگی خاصی ندارد.

برای آشنایی با روند استخراج طلا از قطعات الکترونیک بوسیله uw860 مقاله و فیلم روشی جدید و آسان برای استخراج طلا از cpu را مشاهده کنید.

استخراج طلا از برد به روش قالکاری

استخراج طلا از برد با روش قالکاری

روش قالکاری یا ذوب یکی دیگر از روش های استخراج طلا از برد های الکترونیکی که این روش نیز هم به صورت روش مجزا و هم روش ترکیبی با روش های شیمیایی برای استخراج طلا از قطعات الکترونیکی استفاده می شود.

در این روش ابتدا قطعات با ارزش از سایر قطعات جداسازی می شود سپس قطعات سوزانده می شوند تا قطعات بدرد نخور و مزاحم سوخته و خاکستر شوند. پس از خاکستر شدن قطعات آن ها را پودر کرده و با کمک ذوب شامل بوراکس، کربنات سدیم، اکسید سرب و زغال مخلوط می کنند و در کوره ذوب می کنند پس از اتمام مرحله ذوب مواد مذاب داخل قالب مخروطی ریخته می شود تا سرباره از فلز سرب که حاوی طلا و سایر فلزات گرانبهاست جداسازی شود.

پس از این مرحله قرص سرب بدست آمده داخل کوره قالکاری قرار گرفته ذوب و هوا دهی می شود تا سرب اکسید شده و فلزات گرانبها باقی بماند در این مرحله مقداری نقره استفاده می شود تا با فلزات گرانبها آلیاژ شود.

در نهایت آلیاژ نقره و فلزات گرانبها در اسید نیتریک حل می شود تا نقره داخل آن حل شده و سایر فلزات گرانبها باقی بماند در نهایت فلزات باقی مانده به تیزاب سلطانی برده می شوند تا خالص سازی شوند.

استخراج طلا از برد های الکترونیکی به روش قالکاری به نسبت سایر روش های بازیابی هزینه بالایی دارد ولی در برخی موارد ناگزیر به استفاده از روش قالکاری برای استخراج طلا هستیم.

وسایل مورد نیاز برای استخراج طلا از برد های الکترونیکی

بعد از انتخاب روش استخراج طلا از برد نوبت به انتخاب ابزار و وسایل مورد نیاز برای استخراج طلا از برد می رسد. وسایل مورد نیاز بستگی به نوع روش شما دارد مثلا اگر شما می خواهید استخراج طلا از قطعات الکترونیکی را بوسیله روش قالکاری انجام دهید به کوره قالکاری، کمک ذوب های مختلف و اسید نیتریک و هیدروکلریک نیاز دارید.

اما اگر تمایل به استفاده از روش های شیمیایی برای استخراج طلا دارید ما در مقاله ی تحت عنوان مواد مورد نیاز برای استخراج طلا همه مواد لازم برای استخراج طلا از برد موبایل و سایر قطعات الکترونیکی را معرفی کرده ایم.

روش خانگی استخراج طلا از قطعات الکترونیکی

به لحاظ شیمیایی بودن مواد مورد استفاده در استخراج طلا از بردهای الکترونیکی اصولا نباید از این روش ها در محیط های بسته استفاده کرد. اما استفاده از تعدادی از مواد می تواند استخراج طلا در خانه را نسبت به سایر روش ها کم خطرتر کند. به عنوان مثال استفاده از پودر uw 860 و همچنین محلول بازیابی طلا GX می توانند به عنوان روش خانگی استخراج طلا استفاده شوند اما همچنان باید با احتیاط استفاده شوند.

درآمد استخراج طلا از برد های الکترونیکی

همانطور قبل تر اشاره شد خرید ضایعات الکترونیکی و روش استخراج دو مرحله مهم و تاثیر گذار در میزان درآمد شما از استخراج طلا از بردهای الکترونیکی دارند بنابراین در انتخاب این دو روش تبهر داشته باشد تا بتوانید حداکثر سودآوری را از استخراج قطعات الکترونیکی داشته باشید.

بخوانید : استخراج طلا با وایتکس و جوهرنمک

سوالات متداول در مورد استخراج طلا از برد

مقدار طلا در سی پی یو چقدر است؟

مقدار طلا در cpu بستگی به نوع و جدید و قدیمی بودن آن دارد میزان طلا در سی پی یو های قدیمی بیشتر از سی پی یو های جدید است.

هر کیلو برد موبایل چقدر طلا دارد؟

مقدار طلا در برد موبایل مقدار متفاوتی دارد در بردهای موبایل قدیمی میزان طلا بیشتر از بردهای جدید است. در کل مقدار طلا در موبایل از 200 سوت تا 1.4 گرم می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید