معرفی 12 نوع سنگ طلا دار + رگه طلا در سنگ و تشخیص سنگ طلا در کوه

فهرست مطالب

انتخاب فرآیند استخراج طلا از سنگ طلا ارتباط تنگاتنگی با نوع سنگ معدن طلا دارد. زیرا نوع سنگ معدن طلا، روند قابل اجرای استخراج طلا از معدن طلا را تا حد زیادی تعیین می کند. این مقاله به معرفی انواع سنگ معدن طلا و فرآیندهای استخراج قابل استفاده آنها می پردازد.

با توجه به رابطه طلا با کان سنگ طلا اصلی در سنگ معدن و مواد معدنی موثر بر فرآیند استخراج، سنگ طلا را می توان به 12 نوع زیر تقسیم کرد که برای آشنایی شما همراهان goldrecovery.ir که میخواهید چه سنگ هایی طلا دارند و سنگ طلا چه شکلی است همراه با عکس معرفی کرده ایم.

معرفی 12 نوع سنگ طلا دار

1-سنگ طلای آبرفتی

سنگ معدن طلای آبرفتی به سنگ معدنی اطلاق می شود که از کانسار طلای اولیه تشکیل می شود که در اثر هوازدگی، جداسازی و جا به جایی پس از اثرات مختلف زمین شناسی ته نشین شده است. 

جزء اصلی آن کوارتز است و اندازه ذرات به طور کلی کمتر از 50-100 میکرون است. ساختار سنگ شل بوده و نیازی به خرد کردن و آسیاب کردن ندارد. بنابراین استخراج طلای آبرفتی آسانتر است.

 فرآیند جداسازی ثقلی و ملغمه با جیوه برای استخراج طلای آبرفتی مناسب‌تر هستند. این فرآیند می تواند 95 درصد طلا را بازیابی کند.

طلای پلاسری

فرآیندهای اصلی استخراج طلا در این نوع خاک طلا به طور خلاصه عبارتند از: جداسازی گرانشی یا تغلیظ گرانشی، افزودن جیوه و حذف ناخالصی ها، جدا سازی طلا از جیوه  و نهایتا ذوب می باشد.

2- سنگ طلای پلاسری معادن قدیمی

سنگ طلای پلاسر معدن قدیمی طلای جدا شده از معدن طلای قدیمی است که به صورت سنگ ریزه تشکیل شده است. اندازه ذرات 80 درصد این سنگ معدن بین 75-100 میکرون است.

  این نوع سنگ از عیار بالایی برخوردار است. جداسازی گرانشی و سیانیداسیون فرآیند بهتری برای استخراج طلا  از این نوع سنگ است. زیرا می تواند بیش از 95 درصد طلا را بازیابی کند.

فرآیندهای اصلی استخراج طلا در این نوع سنگ به طور خلاصه عبارتند از: جداسازی گرانشی یا تغلیظ گرانشی، شستشوی باطله، استخراج رسوب، ذوب.

3- سنگ طلادار رگه ای کوارتز

کوارتز جزء اصلی سنگ معدن سنگ کوارتز طلا دار است، اما تنها جزء مفید قابل بازیافت طلا است. طلا به شکل گرانول در این نوع سنگ وجود دارد و اندازه ذرات درشتی دارد. 

ذرات طلا را می توان با آسیاب کردن از بند کوارتز جدا کرد. به طور کلی، این نوع از سنگ معدن طلا را می توان به طور موثر از طریق ترکیب جداسازی گرانشی و سپس ملغمه با جیوه و  یا طلا را با سیانیداسیون استخراج کرد. فرآیند استخراج طلا ساده است و نرخ بازیافت طلا بالا است.

سنگ طلا کوارتز

با این حال، سنگ کوارتز طلا دار با ذرات بسیار ریز حاوی طلا نیز وجود دارد که در رگه های کوارتز گرفتار است . در حال حاضر این نوع طلا با تکنولوژی موجود قابل استخراج نیست.

4- سنگ معدن طلای اکسید شده

سنگ طلایی که از دگرسانی سنگ پیریت یا سایر سولفیدها به ویژه اکسیدهای آهن به وجود می آید.. ساختار سنگ معدن طلای اکسید شده تخریب شده است و این امر باعث افزایش نفوذپذیری آب می شود، بنابراین می توانیم با روش هیپ لیچینگ به بازیابی بالایی دست پیدا کنیم.

به طور کلی، روش استخراج سیانیدی برای این نوع سنگ بازدهی بالایی دارد اما در مواقعی به دلیل پوشش اکسیدی روی طلا بازدهی سیانید به شدت کاهش می یابد برای این مواقع می توانیم از روشهای ثقلی استفاده کنیم.

سنگ طلای اکسیدی

5- سنگ معدن طلای غنی از نقره

سنگ طلای غنی از نقره، همزیستی طلا و نقره است. ترکیب سنگ معدن نقره-طلا یا سنگ معدن طلا-نقره می تواند با مقدار قابل توجهی نقره همراه باشد.

 به طور کلی این نوع سنگ طلا با پیریت ارتباط نزدیک دارد، بنابراین برای این نوع استخراج طلا از فلوتاسیون استفاده می کنیم که می تواند همزمان سنگ نقره را غنی کند، سپس از سیانیداسیون برای استخراج طلا و نقره می توان استفاده کرد.

سنگ طلای حاوی نقره

فرآیندهای اصلی استخراج طلا از این نوع سنگ به طور خلاصه عبارتند از: آسیاب،  کنسانتره با فلوتاسیون، شستشوی باطله‌های فلوتاسیون، جداسازی رسوب، ذوب

6-  سنگ طلای سولفیدی آهن

سنگ طلای سولفیدی آهن دار متعلق به سنگ معدنی از نوع رگه کوارتز است که جزء اصلی آن کوارتز است، اما حاوی مقدار معینی از کانی سولفید آهن است و طلا به اشکال مختلف در این نوع سنگ وجود دارد. 

زمانی که سنگ معدن حاوی مقدار کمی سولفید باشد و عمدتاً به شکل پیریت باشد، اندازه ذرات طلا درشت است. برای این نوع سنگ معدنی می توانیم از فرآیند استخراج طلای ساده استفاده کنیم.

سنگ طلای سولفید آهن

هنگامی که سنگ معدن حاوی سولفیدهای بیشتری باشد و سنگ پیریت و سنگ طلا به طور همزمان وجود داشته باشند، پیریت می تواند به عنوان یک محصول جانبی استخراج شود.

 این نوع طلا ممکن است حالت های مختلفی داشته باشد. هنگامی که ذرات طلا درشت است، آسیاب ساده می تواند طلا را استخراج کند.

 وقتی ذره طلا ریز است و توسط پیریت احاطه شده است، استخراج آن دشوارتر خواهد بود و سیانید، مواد شیمیایی و اکسیژن زیادی مصرف می کند، با این وجود  نمی توان طلا را به طور کامل استخراج کرد.

بخوانید : ۲ روش استخراج طلا از خاک با جیوه

7-  سنگ معدن طلای سولفید آرسنیک طلا

سنگ معدن سولفید آرسنیک طلا به سنگ معدن طلای مرتبط با سولفید آرسنیک اشاره دارد، که عمدتا سنگ پیریت و پیریت آرسنیک هستند، زیرا پیریت آرسنیک دومین کانی سولفید حاوی پیریت طلا در سنگ معدن طلا است.

 به دلیل عیار پایین طلا باید از فلوتاسیون برای کنسانتره سازی کانی سولفیدی و سنگ معدن طلا استفاده کرد و سپس طلا را استخراج کرد.

سنگ طلای آرسنیک دار

8- سنگ معدن طلای سولفید دار مس

خاک طلای سولفید دار مس به نوعی همزیستی سنگ مس و طلا در سنگ معدن طلا اشاره دارد و با پیریت همزیستی دارد. برای استخراج طلای سولفید حاوی مس، می‌توانیم طلا را در کنسانتره مس با فلوتاسیون غنی‌سازی کنیم و سپس با ذوب مس و طلا را به‌ صورت شمش بازیابی کنیم. برای استخراج طلا از سنگ پیریت، از فرآیند استخراج طلای سیانیداسیون استفاده می کنیم.

استخراج طلا از سنگ طلای سولفیدی مس
نمونه سنگ طلا سولفید دار

9- سنگ معدن طلای سولفید دار آنتیموان

سنگ طلای سولفید دار آنتیموان به سولفید آنتیموان دار یا سنگ معدن طلا اطلاق می شود که در آن کانی های آنتیموان به طور مستقل وجود دارد. 

استخراج این نوع سنگ به طور کلی از طریق ملغمه و سیانیداسیون مستقیم دشوار است، بنابراین فرآیندهای استخراج طلای فلوتاسیون، رستینگ (تفت دادن) و سیانیداسیون اغلب برای استخراج این نوع طلا استفاده می شود.

10 – سنگ طلای تلوراید

سنگ طلای تلوراید به طور کلی به کانی های حاوی طلای طبیعی و کانی های سولفیدی اطلاق می شود که ارزش اقتصادی بالایی دارند. 

استخراج طلا از سنگ طلای تلوراید

استخراج طلا از این نوع خاک طلای معدنی می تواند متفاوت باشد، زیرا چه این سنگ دارای نقره باشد و چه نباشد، در محلول های سیانید بسیار آهسته حل می شود، بنابراین معمولاً قبل از سیانید شدن، مرحله پیش اکسیداسیون انجام می شود.

سنگ طلای تلورید
نمونه سنگ طلا تلوریدی

11-  سنگ معدن سولفید چند فلزی طلا حاوی سرب، روی و مس

سنگ معدن سولفید چند فلزی طلا حاوی سرب، روی و مس به سنگ‌هایی اطلاق می‌شود که با سنگ معدن طلا و مقادیر قابل‌توجهی از مس، سرب، روی و سایر سنگ‌های گوگردی همزیستی دارند. سنگ معدن ثانویه دارای اجزای زیادی است که قابل استخراج است. طلا در ذرات مختلفی وجود دارد که به طور ناموزون توزیع شده است.

بخوانید: روش های آنالیز و تشخیص سنگ طلا

استخراج طلا از سنگ طلای سولفید

 فرآیند استخراج طلا بیشتر از طریق فلوتاسیون برای سنگ معدن چند فلزی استفاده می شود. به طور کلی، طلا در سنگ معدن فلزات غیر آهنی کنسانتره می شود و سپس به طور شمش چند فلزی از طریق ذوب استخراج می شود. اما برای سنگ پیریت طلا دار، پس از فرآیند فلوتاسیون باید  طلا توسط سیانیداسیون بازیابی شود.

سنگ طلای پلی متال
نمونه سنگ طلای سولفیدی

12-  سنگ طلای کربن دار

سنگ طلای کربن دار نوعی سنگ معدنی طلا است که حاوی کربن همزیست مانند کربن فعال، هیدروکربن ها، گرافیت و برخی از اشکال سنگ پیریت است. عمده ترین روش استخراج برای این نوع خاک طلا روش سیانیداسیون است.

اما گاهی اوقات این نوع سنگ دارای مقدار مشخصی رس نیز می باشد که می تواند به طور پیشگیرانه کمپلکس های طلا-سیانید را در طی فرآیند سیانیداسیون با کربن جذب کند و بر کارایی سیانیداسیون تأثیر بگذارد. بنابراین نیاز به انجام مرحله پیش آماده سازی بوسیله اکسیداسیون است.

بخوانید : کمک ذوب برای خالص سازی طلا و ذوب خاک طلا

تشخیص سنگ طلا با استفاده خصوصیات سنگ طلا

تشخیص سنگ طلا با استفاده از خصوصیات ظاهری
  • لکه دار شدن: قطعات طلا یا قطعات کوچک طلا معمولاً روشن و بدون لکه هستند. اگر مقداری زنگ زدگی روی سطح سنگ معدن پیدا کردید، احتمالاً پیریت است.
  • رنگ: بیشتر طلای آزاد با نقره آلیاژ می شود و اگر مقدار نقره به اندازه کافی زیاد باشد، کانه به رنگ زرد متمایل به سفید خواهد داشت.
  • شکل: بیشتر ذرات طلا که در رودخانه پیدا می شوند لبه های کمی گرد دارند.
  • رگه: سنگ معدن طلای واقعی هیچ رگه ای ندارد.
  • وزن مخصوص: وزن مخصوص طلا حدود 19.3 است. و سنگین تر از پیریت و کالکوپریت است.

شناسایی و تشخیص سنگ طلا از سایر کانی های شبیه طلا

تشخیص سنگ طلا از طلای ابلهان یا پیریت

“طلای ابلهان” نام مستعار پیریت است. پیریت هیچ ارزشی ندارد اما ظاهری طلایی دارد. افرادی که تجربه کمتری دارند، همیشه وقتی پیریت را برای اولین بار می بینند آن را با طلا اشتباه می گیرند. بنابراین ابزار تشخیص آنها ضروری است.

تشخیص سنگ طلا از پیریت

بیشتر پیریت‌هایی که در طبیعت یافت می‌شوند حداقل مقداری سطح کدر دارند، در حالی که طلا معمولاً درخشان و بدون کدروت است. پیریت دارای خطوط موازی ریز روی سطح است، اما سنگ معدن طلا به هیچ وجه دارای خطوطی نیست.

هنگامی که پیریت در اسید سولفوریک رقیق غوطه ور می شود، می تواند با اسید سولفوریک رقیق واکنش دهد. اگر روی سطح سنگ حباب وجود داشته باشد، سنگ پیریت است و در غیر این صورت طلا است.

تشخیص سنگ طلا از کالکوپیریت

کالکوپیریت (نوعی سولفید مس-آهن) خواصی بسیار شبیه به پیریت دارد. سختی آن (3.5 تا 4) و وزن مخصوص (4.1 تا 4.3) کمتر از پیریت است، علاوه بر این، کالکوپیریت دارای نوارهای سبز مایل به سیاه است در حالی که سنگ معدن طلا اینگونه نیستند.

تشخیص سنگ طلا از کالکوپیریت

شعله گرفتن بهترین راه برای تشخیص طلایی بودن آن است. مس می تواند با اکسیژن واکنش داده و اکسید مس را تولید کند و اگر سطح آن سیاه شود کالکوپیریت است. اگر سنگ معدن با شعله تغییری نداشته باشد، طلا است.

قیمت هر کیلو سنگ طلا چگونه تعیین می شود؟

قیمت هر کیلو سنگ طلا بر اساس میزان طلای موجود در سنگ در واحد تناژ تعیین می شود قیمت سنگ طلا همچنین بر اساس پارامترهای دیگر از جمله هزینه فرآوری، مسافت و … تعیین می شود.

سخن پایانی

خلاصه، فرآیندهای مختلف استخراج طلا سود اقتصادی متفاوتی را به همراه خواهد داشت. بنابراین، اگر می خواهید طلا را با خلوص و ارزش اقتصادی بالا بدست بیاورید، ابتدا باید بدانید که دارای چه نوع سنگ معدن طلایی هستید و سپس فرآیند مربوطه را پیدا کنید تا بتوانید به طور موثر طلا را بازیابی کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید