2 روش استخراج طلا از خاک با جیوه

استخراج طلا از حاک با جیوه

فهرست مطالب

استخراج طلا از خاک با جیوه | استخراج طلا از کنسانتره با جیوه | بازدهی روش استخراج طلا از خاک با جیوه

هنگامی که جیوه در تماس با ذرات طلا در کنسانتره یا سنگ طلا خرد شده قرار می گیرد، “آمالگام” یا ملغمه را تشکیل می دهد – مخلوط نرمی از تقریباً 50٪ جیوه و 50٪ طلا. برای بازیابی طلا از آمالگام، آن را حرارت می دهند تا جیوه تبخیر شود و طلا باقی بماند. در این مقاله 2 روش استخراج طلا از خاک با جیوه معرفی شده است.

بخوانید : ۵ روش اصلی استخراج طلا از سنگ معدنی

1-استفاده از جیوه برای استخراج طلا از خاک طلا:

در این روش استخراج طلا کل خاک طلا در تماس با جیوه قرار می گیرد تا طلای موجود در خاک با جیوه در تماس و جذب جیوه شود. این روش به نام استخراج طلا از خاک با جیوه به صورت داخلی نیز معروف است.

به این صورت که جیوه داخل بالمیل مخصوص این کار قرار می گیره و با چرخش بالمیل جیوه با طلای موجود در خاک تماس پیدا کرده و طلارو جذب میکند. در این روش مصرف جیوه و هدر رفت آن بالاست.

2- استخراج طلا از کنسانتره خاک طلا با جیوه:

در این روش پس از کنسانتره سازی خاک طلا در داخل ظرفی کوچک با جیوه تماس پیدا می کند و طلا با جیوه ملغمه می شود. این روش با نام استخراج طلا از خاک با جیوه به صورت خارجی معروف است.

به این صورت که جیوه خارج از یک محفظه بسته با طلا تماس پیدا می کند. بعد از این مرحله جیوه بخار داده می شود و بعد طلا به صورت اسفنج بازیابی و نهایتا ذوب می شود. در شکل زیر مراحل کار به وضوح قابل مشاهده است.

استخراج طلا از خاک با جیوه

در این روش میزان مصرف جیوه کم و بازدهی آن بالاست

نحوه جداسازی طلا از جیوه:

1- روش بخار کردن جیوه:

در این روش ملغمه حاوی طلا روی حرارت قرار می گیرد جیوه بخار شده طلا با سایر فلزات باقی می ماند.

2- روش انحلال در اسید نیتریک: 

در این روش ملغمه در داخل اسید نیتریک قرار می گیرد طلا ته نشین شده و جیوه در اسید نیتریک حل می شود.

 

بخوانید: چگونه بفهمیم خاک طلا دارد؟

 

سوالات متداول در استخراج طلا از خاک با جیوه:

 

استخراج طلا از خاک با جیوه به صرفه است؟

استخراج طلا با استفاده از جیوه روش قدیمی است که استفاده از آن در معدن کاری امروز استفاده نمی شود این به دلیل آلایندگی و هزینه ی بالای این روش است. اما همچنان می توان در مواقعی مخصوصا برای جداسازی طلا از کنسانتره طلا از جیوه استفاده کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید