پودر روی و کاربرد آن در بازیابی طلا

پودر روی خالص

فهرست مطالب

دلیل استفاده از پودر روی | رسوب طلا از تیزاب سلطانی با پودر زینک | رسوب طلا از سیانور با روی

برای خرید پودر روی یا پودر زینک (Zinc Powder) با کیفیت و خالص با شماره 09357835662 تماس بگیرید

روی فلزی است به رنگ ظاهری مایل به خاکستری نقره ای که بر اثر رطوبت هوا تیره رنگ می‌شود. روی چهارمین فلز پرکاربرد بعد از آهن، آلومینیوم و مس در دنیا می‌باشد. فلز روی در آلیاژهای مختلف از جمله برنج و پولاد گالوانیزه استفاده می شود. فلز روی در بازیابی فلزات گرانبها هم به صورت آلیاژ و هم جهت بازیابی فلزات گرانبها استفاده می شود.

فلز روی به صورت پودری در بازیابی فلزات گرانبها مورد استفاده قرار می گیرد دلیل این موضوع بالا بودن سطح تماس شکل پودری آن به سایر شکل های فلز روی است.

اما دلیل اصلی استفاده از پودر زینک صرفا شکل آن نیست بلکه خواص دیگر ذاتی فلز روی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

دلیل استفاده از پودر روی در بازیابی طلا و سایز فلزات گرانبها

به زبان ساده هر فلز دارای یک پتانسیل الکتریکی است که به standard electrode potential معروف است این پتانسیل نسبت به پتانسیل هیدروژن که صفر است سنجیده می شود فلزات با پتانسیل کمتر فلزات با پتانسیل بیشتر را جذب می کنند فلز روی با پتانسیل -0.7626 می تواند اکثر فلزات پایه مانند آهن، مس و فلزات گرانبها از جمله طلا، پلاتین و … که دارای پتانسیل الکتریکی مثبت و بالاتری هستند را جذب کنند.

رسوب دادن طلا با پودر روی از تیزاب سلطانی

برای رسوب دادن طلا با پودر روی (پودر زینک) از تیزاب سلطانی کافی است پی اچ محلول را به محدوده 1.5 تا 2 برسانید سپس به محلول تیزاب سلطانی پودر زینک اضافه کنید با توجه به مواردی که در بخش قبل گفته شد با اضافه کردن پودر روی اکثر فلزات پایه و گرانبها ته نشین خواهند شد به این منظور نیاز است خالص سازی مجدد و یا اسید شویی بعد از این مرحله انجام شود که برای این منظور می توانید از اسید نیتریک استفاده کنید.

رسوب دادن طلا با پودر روی

رسوب دادن طلا از محلول سیانیدی با پودر روی

بعد از انحلال طلا در محلول سیانید با استفاده از کاغذ ph مقدار پی اچ محلول را بسنجید اگر کمتر از 12 بود با استفاده از سود سوزآور ph را به محدوده ی 12 تنظیم کنیم سپس برای رسوب دادن طلا با پودر روی به مقدار کمی بیشتر از طلای موجود در محلول سیانیدی پودر روی اضافه کنید و اجازه دهید حداقل به مدت 12 ساعت داخل محلول بماند.

بعد آن را فیلتر و بعد از شستشو با استفاده از اسید نیتریک و یا سولفوریک رقیق پودر روی باقیمانده را حذف و طلا را ذوب کنید.

بازیابی طلا از سیانید با پودر روی

رسوب پالادیوم و پلاتین با پودر روی

رسوب طلا با پودر روی را در محلول های مختلف را شرح دادیم . در این بخش در مورد رسوب پالادیوم با پودر روی را شرح می دهیم.

همانطور که در بالا اشاره شد پودر روی پتانسیل الکتریکی پایینی دارد برای رسوب پلاتین و پالادیوم با پودر روی از محلول های اسیدی می توانید پی اچ محلول را به محدوده 2 ببرید سپس به آن پودر روی اضافه کنید. اگر فلزات پالادیوم و پلاتین به تنهایی در محلول باشند فقط آنها ته نشین خواهند شد اما اگر فلزات دیگر نیز موجود باشند همگی ته نشین خواهند شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید