خالص سازی 99.99 درصدی طلا با استفاده از اسید اگزالیک

خالص سازی طلا با اسید اگزالیک

فهرست مطالب

قبل از توضیح نحوه انجام این فرآیند، احتمالاً بهتر است ابتدا در مورد چرایی استفاده از آن صحبت کنیم.

همانطور که احتمالا می دانید، مواد بسیاری برای احیای طلا  وجود دارند که طلای یونی را به فلز تبدیل می کنند، مانند متابی سولفیت سدیم، سولفات آهن  (Iron II Sulfate)، گاز دی اکسید گوگرد (SO2)، سولفات هیدرازین و …  

هرکدام از این روشهای فوق مزایا و معایب مربوط به خود را دارد.

فرآیند اگزالیک/اگزالات برای احیای یون‌های طلا بسیار انتخابی است و زمانی استفاده می‌شود که خلوص بسیار بالا (۹۹۹۹ و بالاتر) طلا مورد نظر باشد. اما به دلیل ماهیت این فرآیند که شامل تغییر اسیدیته محلول است (که ممکن است اکسیدها/هیدروکسیدهای فلزات پایه را تشکیل دهد و فرآیند را مختل کند)، تقریباً به طور انحصاری به عنوان یک فرآیند پالایش مجدد استفاده می شود یعنی این روش بعد از احیا به روش های فوق انجام می شود برای دستیابی به بالاترین درصد خلوص طلا استفاده می شود. هنگامی که در بیشتر موارد طلا از محلول Aqua Regia برای اولین بار با استفاده از SMB یا SO2 احیا می شود، دوباره شسته شده و حل می شود، فیلتر شده و سپس با اسید اگزالیک برای بار دوم اینبار با خلوص بالاتر احیا می شود.

مهم: این یک فرآیند بازیابی نیست، این مرحله نهایی خالص سازی است.

طلا با خلوص 9999 و بالاتر را می‌توان با استفاده از این فرآیند به دست آورد که در ادامه به توضیح کامل این فرآیند خواهیم پرداخت.

چه کسی و چرا به این روش نیاز دارد؟

آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و فرآوری می‌توانند از این فرآیند برای تولید پودر طلا با خلوص بالا استفاده کنند تا از آن به عنوان پیش‌ساز برای تهیه کاتالیزورهای مبتنی بر طلا استفاده کنند. با توجه به قیمت هایی که فروشندگان بزرگ برای پودرهای فلزات گرانبها در نظر می گیرند، هزینه صرفه جویی در این فرآیند بسیار زیاد است. و می تواند برای تولید پودر طلا با هزینه کم و خلوص بالا استفاده کرد.

علاوه بر این هر کسی که به هر نحوی با طلا سر و کار دارد می تواند برای بدست آوردن شمش با عیار بالا 9999 استفاده کند.

 تشریح خالص سازی طلا با استفاده از اسید اگزالیک

برای بازیابی یک گرم طلا ما نیاز به 1.5 گرم اسید اگزالیک داریم این مقدار اضافه برای اطمینان از احیای کامل طلاست. برای شروع این کار ابتدا پودر طلای بدست آمده از فرآیند احیای طلا بوسیله متابی سولفیت را بعد از شستشو مجدد داخل تیزاب سلطانی حل می کنیم.

محلول تیزاب سلطانی بدست آمده از انحلال طلا را روی حرارت بالا و دمای جوش قرار می دهیم سپس مقدار مورد نیاز اسید اگزالیک(با توجه به مقدار طلا) را در آب مقطر  گرم حل می کنیم و به تیزاب سلطانی در حال جوش اضافه می کنیم سپس در یک ظرف جداگانه محلول غلیظ سود سوزآور تهیه می کنیم و با احتیاط در مقادیر کم شروع به اضافه کردن محلول سود سوزآور به تیزاب سلطانی می کنیم تا زمانی به اضافه کردن سود سوزآور ادامه می دهیم تا گرد قهوه ای رنگ طلا ظاهر شود زمانی که با اضافه کردن سود سوزآور  دیگر گرد قهوه ای تشکیل نشد فرآیند کامل شده و طلای داخل محلول به صورت کامل احیا شده است. برای اطمینان می توانیم با استفاده از محلول تست طلا نیز استفاده کنیم. قبل از ذوب طلا پودر را داخل اسید هیدروکلریک بجوشانید و سپس چند بار با آب مقطر بشورید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید